Vaknar till

kaffe på sängen och Mariestadstidningen. Först mys och sedan kommer dagens första reaktion som på beställning. Mariestad har stängt väntsalen på Centralen!!! Varför? Jo, de har samma problem som Töreboda har i gästhamnen på somrarna; ett gäng (oftast samma gäng) sitter där och super, s--r, p----r, gapar på folk, mestadels unga töser, skrämmer turister m m. Polisen är där varje dag (det kostar det) men säger sig inte kunna göra något. Kommunen har "förhandlingar" med gänget.
Jag VET  att det finns lagparagrafer om detta: Enkelt uttryckt, man får inte dricka alkohol på allmän plats, man får definitivt inte p---a eller göra andra föroreningar, det finns säkert i samma lag + miljölagstiftningen.
Visst, jag vet också + att jag själv tycker att man ska ta hand om de svagare eller dem som behöver hjälp. Men det innebär inte per automatik att man låter de här människorna störa andra på det här grova sättet. Det ligger i kommunens absoluta skyldighet att upplåta någon form av annan lokal/plats och se till att det fungerar. Hur ska vi kunna få våra barn och ungdomar att respektera en lag som inte ens polisen ser till att följa? Hur ska vi då kunna få dem att respektera lag, regler och ordning överhuvudtaget?
Dessutom har jag sett med egna ögon hur de här människorna lockat till sig ungdomar i nedre tonåren och gett dem alkohol.

Nog om detta. Anticimex har varit här på ordinarie kontroll och vi köpte faktiskt en av deras mycket bra brandsläckare. Vi har brandvarnare i alla rum men eftersom vi eldar i fyra eldstäder så är en släckare bra att ha till hands.
 Här är den!                                        

Den andra bilden visar vårt piano där något eller några av våra barnbarn plockat bort 17 st av den lilla vita delen längst ut på tangenterna. Det fick vi se när jag skulle få pianolektioner av vår käre vän och granne, skämmigt eller hur. Vi har fått tag på nya grejor men inte haft tid att hämta dem.
Det var faktiskt en dröm jag alltid haft, att lära mig något instrument, om jag nu är mottaglig för lärdom.
Kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0