Vaknar till en ny solig dag

och utnyttjar förmiddagens sol effektivt. Är ute hela tiden, plockar, hänger tvätt, river mattrasor. Allt med tankarna flyger och far som barn på Liseberg. Ingen ordning alls.
Om jag skulle ta och samla ihop mig och tänka på något konstruktivt; höstens val till exempel? Känns det konstruktivt? Jag vet inte. För första gången i hela mitt liv vet jag nämligen inte alls vad jag ska rösta på. Det är ingen behaglig känsla och jag försöker bena isär alternativen så gott jag kan. Men något annat resultat än att våra politiska företrädare idag står varandra så nära att det inte finns ens ett kommatecken mellan kan jag inte få fram.
Jo men visst! Vi kan rabbla i all oändlighet hur alliansen rivit ned vår sociala trygghet, det är visst och sant. Men jag kan ändå aldrig tycka att passiv hjälp är bra hjälp. Som gammal arbetsförmedlare så fick jag lära mig att leda och coacha våra sökanden så att de själva tog bra beslut. Hjälpa dem med att ge dem verktyg för sin egen framtid. De som inte klarade detta, vilket var runt den procent som det förmodligen alltid varit, fick hjälp. Så var det och så bör det vara. Men det var ju inte i form av passiva bidrag, det var snarare i form av välskräddade arbetsuppgifter och bidrag till en arbetsgivare som hjälpte till med detta.
Att inte hjälpa de svagare när man själv råkar vara starkare, det anser jag vara rent kriminellt.
Nog om det.
Miljön då? Vård, skola och omsorg? Vilket politiskt parti utmärker sig trovärdigt där? Och vad säger facit?
Värderingsfrågor? Etik och moral? Hör vi någonsin våra politiker prata om så viktiga saker? Eller har jag bara missat det?
Nej, jag tror inte jag klarar att rösta i höst. Men jag vill heller inte bli soffliggare så det blir att tänka mer.



Somliga har det bra utan att rösta.



Och andra kan skjuta fram sitt ställningstagande i ca 18-20 år!

Nu är solen helt borta men det är fortfarande varmt och skönt och inget regn. Väljer på att vara inne o städa eller ute och städa.
Kramis

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0