Varit till det stora varuhuset

och fyllt på ljus- och servettförrådet! Kan tyckas vara miljövidrigt om det bara gällt ljus och servetter men vi har faktiskt köpt vackra Duvbo pärlspontdörrar till tvättstugan + två grå lammskinn som jag ska sy ihop med varandra när jag sparat ihop till ett överkast dubbelsäng och när jag vävt gubbatäcken som foder!!! :D (48 inslag per cm) :O.
Jag förälskade mig ett sådant när vi åkte hem från midsommarfirande i Tänndalen sommaren 1982! (snacka om livslång längtan och kärlek) Vi åkte då en "liten omväg" över Ljungdalen och Nyland på vägen hem och i Ljungdalen var vi inne i en affär som hette Kvinnor kan! (tror jag). Det var ett kvinnokooperativ i handtillverkning, startat av Lena Linderholm,för att ge möjlighet till försörjning för kvinnor i dessa avfolkningstrakter.
 Lena själv har ju ett av sina hem alldeles i närheten av Ljungdalen och gjorde här en gedigen insats för kvinnor och kultur i glesbygd. Jag har aldrig, varken förr eller senare, varit inne i en hantverksaffär som var så gediget äkta!!! Det fanns inte tillstymmelse till halvfabrikat eller liknande: allt precis ALLT var handgjort. Jag köpte hemspunnet, växtfärgat garn som jag sedan vävde de allra vackraste plädar av! De var färdiga 1985 och jag är fortfarande alldeles förälskade i dem. Två plädar i vuxenstorlek och en juniorstor. Den lilla fick min älskade dotter Jenna när hon var 5 år och nu har min älskade dotterdotter Mikaela den!
Tillbaka till ursprungstanken: det var där jag förälskade mig i fårskinnsöverkast fodrade med gubbatäcken. Priset var hisnande: 5 400 kr för en täcke till dubbelsäng!!!! 1982!!!! Det förstår ju vem som helst att det inte var för en vanlig människa och jag hade dessutom bara vävt en och annan trasmatta innan. Vifta bort det bara, inget för mig.
Så i vintras så kom det ut en bild i Lantliv: hemslöjd från Dalarna, ett fårskinnsfodrat gubbatäcke!!! a´ 12 500 kr!!!
Och min kärlek vaknade ur sin Törnrosaslummer och se: nu är det faktiskt inom möjligheternas ram: jag kan väva bunden rosengång, jag har varp färdig och liten vävstol står och väntar, och tack vare det stora varuhuset snart lammskinn som jag vågar att klippa och sy i :))

Ha en trevlig torsdagkväll, jag ska utvandra till bastun!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0