Mörk men mysig söndagmorgon!

Jag var så trött efter resan i går att jag inte ens orkade kolla om Elisas gick vidare i Dansbandskampen, men det förutsätter jag för de var väldigt bra igår :)

Ungefär kl 10.00 klev vi in i ett radhus i Lerum. 50 personer skulle besöka en textilkonstnär som arbetar och ställer ut i eget hem! Vi delade upp oss i två grupper, men det blev ändå TRÅNGT! Och med tanke på hur mycket alster hon hade så fattar jag inte ens att vi fick plats. En sådan mängd av egentillverkat har jag aldrig sett. Massor med stickade kläder, hårsmycken, halsdukar samt vävnader, bildvävar och bunden rosengång. Alltså så mycket som var och ett tar väldigt lång tid, jag fattar inte hur hon är skapt som hinner så mycket. Jag ville dock inte fota något eftersom det var ett privat hem, men jag tror hon har en hemsida. Katrin Bawa, Lerum går nog att hitta.

Så åkte vi vidare i regnet som föll hela långa dagen, och besökte så Ljungbergs Textil i Floda. Där blev det också aningen trångt för där gick vi in alla 50 på en gång. Och så mycket härliga tyger, så mycket design bl a Lena Linderholm, Stig Lindberg och Ernst. Kul! Josse! Jag köpte faktiskt en Ernst-pryl, visar bild sedan.

Så blev det time för Röhska Museét i Göteborg, där vi också skulle äta lunchbuffé bestående av en helt underbar soppa typ gulash, otroligt gott lantbröd och massor med så goda ostar, melon och druvor. Därefter kaffe o kaka!
Supergott, att rekommendera. Härlig miljö och god mat. Jag ska visa lite bilder därifrån som jag smygplåtade. Jag antar att man inte får fotografera, men kunde inte låta bli!



Ernst ljusmanschett Skugga vit oliv, snygg.





En stor krona med hängande kvinnor iklädda brudklänningar gjorda av gamla spetsar och virkade spetsdukar! Själva kronan var gjord av spikband klädda med spetsdukar och så hängde spetsar och vackra band ned. Utsmyckad med kakformar m m, bruden härovan har en luciakrona från ca 50-tal?



Barnteckningar broderade med svart sytråd på tygkvadrater!

På hemvägen hände det sig något annat som kändes nästan overkligt:
Vi hade dragning på det lotteri som sålts och jag hade köpt 8 lotter. Vann på tre stycken på raken, se här:



Två härliga tabletter vävda av IngaMaj, två grytlappar och en förpackning antikljus. Jättekul! Jag som aldrig brukar vinna något!

Här hemma åkte Egon till Fägre kyrka och såg på:



lilla Julias dop. Ledsamt nog så missade jag det men käre maken fick representera familjen.
Ha det bra, jag återkommer!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0