Idag för 10 år sedan

så åkte vi alla till Frövi fullastade med läckra köttbrickor, frukt och grönsaker. Så hade vi hejdundrande fest till min lilla mammas ära; hon fyllde 80 år och då levde allihop, även min bästefarbror. Bara 10 år, det är inte alls lång tid egentligen, ändå kan man mista så mycket och så många under den tiden. Så är det ju också så att vi under samma tid fått många nya kära, en del har fötts i familje, några har fåtts. Och bland det allra bästa med min älskade mamma var att hon tog emot alla som kom till familjen, spelade ingen roll vem som fött vem. Mamma och pappa lärde mig att alla har lika värde, att alla behövs, att delad glädje är dubbel glädje och delad sorg är halv sorg. Min mamma var egentligen en mycket rädd och osäker människa p g a av en hemsk uppväxt. Ändå tycker jag hon var stark inom sig, att hon vågade dela med sig och hon hade framförallt så mycket empati och känsla för människor som har det svårt, kanske främst barn. 
Jag är tacksam och glad för att jag fick vara med dig under ditt liv och din död. Jag är tacksam för att ha haft en älskande mamma, tacksam för att ha haft en älskande mormor till alla mina barn, födda och fådda.
Idag skulle du fyllt 90 år och vi är många som tänker på dig ofta ofta! Älskade dig mer än jag egentligen förstod och saknaden har varit och är stor.
 
 
Det är faktiskt bara ett år sedan jag såg det här kortet första gången och jag är innerligen tacksam mot min kusin Anita på mammas sida som gav mig kortet och mot min allra käraste bror som lagt in det i min dator.
Det var så att jag trodde faktiskt inte att mina föräldrar älskade mig riktigt, jag trodde jag var den fysiska orsaken till att de mer eller mindre tvingades
gifta sig och att de därefter några år senare valde att föda mina kära syskon. 
Jag vet inte riktigt varför jag har trott så, det kan ha varit gräl makar emellan som en liten själ taqit på sig som sitt fel, det kan ha varit inbillning? Men det här kortet har gett mig tillbaka så mycket fint, jag ser ju mammas och pappas känslor och glädje, jag ser ju mitt eget lyckliga flin :)
Tack, älskade föräldrar, tack käraste mamma för väldigt väldigt mycket ; framförallt mitt liv, min fina-fina barndom, min värdegrund att stå på  - allas lika värde -
Fortsätt vila i frid älskade mamma - du gav oss så mycket!

Kommentarer
Postat av: Suzanne

2014-07-01 @ 00:52:52
Postat av: Ove

Fint.

2014-07-01 @ 05:35:21
Postat av: Joysan

Så fint skrivet kära mamma <3

Svar: Tack min kära lillunge <3
Siw Gustavsson

2014-07-01 @ 21:06:21
Postat av: robin

sitter å läser å känner å blir alldeles rörd. har inte många minnen av gammelmormor men alla är bra och det har dom alltid varit. vi tänker på er och på dom väldigt ofta och vi längtar till augusti när vi äntligen ses igen:) kramkram kära mormor å kära morfar!

Svar: Vi längtar så mycket efter er <3
Siw Gustavsson

2014-07-01 @ 21:53:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0