Onsdag, strålande vacker

augustimorgon. Käre maken är på kurs och jag ska börja dagen med att bada lilla hunden. Därefter skall jag färga mattrasor i stora kokgrytan, det är alltid lika roligt. I går strök jag lite gammal textil och blev snopen över mig själv. Min yngsta dotter flyttade till Nyköping för tre år sedan och på vägen dit eller hem har vi roat oss med en sommarloppis som heter 52:an. Där har alltid funnits så mycket textil, både fint upphängd och struken, men också hela högar slängda i stora korgar med pris: 5:- st.
Där har jag hittat så mycket roligt, se här:



Denna låg slängd i låda, stor fläck på och dessutom trodde jag vid ett snabbt ögonkast att den var maskintillverkad. Tvättade den, men sedan har den fått ligga till i går. När jag strök den upptäckte jag att den verkligen var helt handsydd, med hålsöm runt om och hålsöm och vitbroderi som dekor. Ett jättejobb helt enkelt och hel, fläckfri och vacker. Och jag, som inte ens sett detta!!





5 kronor, prutat och klart!



På samma ställe hittade jag det här engelska vitbroderiet för samma fina pris. Döm om min häpnad när jag kommer hem och får se att jag själv för många år sedan sytt en mycket snarlik duk:



Den syns inte så bra mot vita spegelbyrån.
Som vem som helst kan ana så är jag väldigt kär i gammal textil, helst vitbroderier, monogram o liknande, men det kan gå med broderade ulldraperier, dukar, överkast och gardiner också. Jag har ju i min dar arbetat mycket med textil och gör en del fortfarande. Trots att jag vet att det är ett väldigt underskattat arbete, så uppskattar jag själv själva skapandet. :)!
Till handling!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0