Julafton!

Här är lugnt och kallt. -20 fortfarande och vi får brassa i varenda spis för att stödja luftvärmepumpen. Men det har ju även en mysfaktor så det är helt ok.



Vilket hemskt ljus det blir av blixt, men jag ville ändå visa vår otroligt gamla gran! Exakt så här har vår gran sett ut i 42 år! Julen 1967 bodde jag och mina två äldsta döttrar i Örebro. Vi hade fått hyra en enormt charmig trea över en nedlagd livsmedelsaffär. Vi hade också ansvar för att sköta den gamla fastigheten, trädgården och att hålla snöröjning på trottoaren på vintern. Mannen som ägde huset var en mycket trevlig ICA-handlare som byggt en ny affär en bit därifrån. Så bad han mig om hjälp med att städa källaren på vårt gamla hus (vi bodde nästan hyresfritt mot att vi hjälpte till med städning och fastighet). Så sa han: det är en del kvar av det gamla varulagret, hittar du sådant som du vill ha är det bara att ta det. Och vi hittade massor med kartonger med röda julkulor, glitter och flera mycket vackra Höganäskrukor. Jag tyckte det blev så mycket vi ville ha så jag frågade en gång till för säkerhetsskull, men han bara skrattade och sa: ta så mycket ni orkar.
Och flickorna jublade och klädde granen. Annelie hade då nyss fyllt tre år och Suzanne skulle fylla sex i maj.
Jag har ju naturligtvis hur mycket kort som helst från den tiden men de är i fysisk form och jag har inte kommit mig för att lägga upp dom i dataalbum.
Så vår gran får fortsätta se ut som mina flickor bestämde den julen för så många år sedan.

God Jul och Gott Nytt År!

ps
Jag glömde en sak: Julen 1978 hade vi nyss flyttat till Töreboda. Då kom jag och käre maken på att vi tyckte enar var vackrare än granar. Så vi tog in en hög fin en och prydde den så som vår gran skulle prydas. Men det blev verkligen gnäll och gny på våra tre barn. Dom surade hela tiden och tyckte att vi förstört hela julen för dom.
Och det var inte alls meningen så nu avviker vi aldrig, tänker inte ens tanken. :)) 
ds

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0