Målar, målar, målar :)

Jag målar skafferihyllor, käre maken målar skafferi :) Och vi är så himla nöjda, det kommer att bli jättefint och väldigt användbart. Hade man bara fått välja och vraka eller om man hade byggt ett nytt hus då hade skafferiet sett ut exakt som det gjorde i min barndoms Boängen. Vi hade det allra vackraste fina skafferi med en långväggen full med hyllor, en fönstervägg med ett sött litet fönster och vid andra långväggen stod ett bord, ibland med filbunkar på, ibland med krusbär som skulle snoppas, men mest var både bordskivan och golvet under täckt med ägg som skulle putsas. Mamma och pappa hade ju en lite äggfarm, minns inte om det var 2 eller 4000 höns, många var det i alla fall och mycket ägg blev det varje dag. De fick inte tvättas med vatten, vi hade speciella slippapper och putsade varje ägg rent och fint innan det gick vidare till Örebro Läns Äggcentral. De hämtade våra ägg varannan vecka i stora lådor som såg ut som plintar.
Vi hade en bra barndom. Inte mycket pengar, grejor eller godis, men bra! Vi hade tillgång till hela naturen som lekplats både sommar och vinter vilket vi också utnyttjade.
Och på tal om ägg! Våra fina ekologiska ägg som vi köper av Allan f d musiklärare numera pensionär. Dom ska förvaras i det nya fina skafferiet så klart.
Så ska vi ju ha alla fina burkar där, dock inte dom som mamma hade i skafferiet. Jag har samma burkar kvar, men de har fått en mer framskjutande ställning numera :)
 
Här är mammas vackra burkar, i alla fall de som finns kvar :) I mitt föräldrahem fanns de till 1962 när de fick följa med mig hem.
 
 
Ännu en före-bild på skafferiet :)
   Också några småbilder på det jag lagt ut på Tradera idag.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0