God kväll!

Livet är härligt i kväll! Jag har precis hängt upp de nio lakan som vi färgat idag och jag är synnerligen nöjd med nyanserna. Det är ju det som är orsaken att jag färgar på gammaldags sätt- det går att använda färgbaden till nyanser - nästan hur många som helst! :), :)!! (bara lite överdrift).



Käre maken hjälper mig att röra om när jag tar kort. (Själv ser jag så hemsk ut att jag inte kan visa mig).







Här är resultatet av ca 150 liter 60-80 gradigt vatten, 4 byttor färg, 2 kg salt, 2 påsar fix, 2 timmars rörande och 6 sköljningar för hand i kallt vatten + en urtvättning i maskin utan tvättmedel. Jag har ju använt både vedgryta, tvättbänk, slang och käre maken. Tänk er förr! När man gjorde allting för hand, samlade färgen, betade, hinkade, eldade, rörde och sköljde ALLA gånger för hand! Tala om manskraft, vad är det jämfört med kvinnokraft!
Käre maken blev intresserad av denna process och kollar nu på Google allt vad som finns om växtfärgning. Det bådar gott för framtiden :).

Så tog vi en sväng till Slätte och kollade lingonskörd + plockade ljung (till kransar). Lingon finns och skogen vid Slätte är hur rolig som helst med olika växter, kottar, gamla vackra grenar, mossor m m, m m. När kvällsolen skiner genom tallarna, lingon och ljung riktigt bländar med sina otroliga färger - då är det skönt att leva!

Som den ekorre jag är så samlas det i ladorna för fullt nu och det är lika roligt varje år. Tänk om vi kunde ha får också? Men då måste jag lära mig mycket mer. Visserligen är det kul att lära sig nytt,  men hårddisken är väldigt saktgående nu för tiden, känns på något sätt lite fullmatad. När nytt ska in ramlar gammalt ut och det är ju inte så kul! 

Nu tog käre maken cykeln ned till Hajstorp för att kolla veteranträffen där, det brukar vara mycket. Jag ska återigen se på Små mirakel, älskar bara att se hur småttingar klarar sig fint. Det är väl ett men av min yngsta dotters födelse i 25:e fosterveckan. Men det har jag säkert berättat om mångar gånger. Nu är hon 24 år och en underbar liten människa - precis som de andra - snacka om stolt höna!





Min prematura dotter några år senare! Inför studentbalen 2005!
Kramis































 



















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0