Man får varningar av olika slag.

I går så märkte jag återigen att Annelie inte mår bra. Hon var väldigt yr och detta tilltog under eftermiddagen. Kunde inte äta, mådde illa och var allmänt risig. Efter kontakt med sjukvårdsupplysningen fick Micke åka till Kss med henne och där blev dom sedan hela kvällen. Provtagning och undersökning visade dock att det var förra läkarundersökningen som var skuld till att hon mår så dåligt. Man tog ett ryggmärgsprov på henne för tre veckor sedan och det utlöste förmodligen en infektion i ryggmärgen. Hon sover än så jag vet inte hur det är med henne idag.
Mådde skapligt bra då hon vaknade, men sedan var karusellen i gång då hon kontaktade neurologen Gävle för att få svar på sin lp som gjordes för 3 veckor sedan. Två neurologer sa allvarligt till henne att nuvarande problem INTE ALLS kan bero på den lumbalpunktion som gjordes. Fanns inte en chans och de beordrade henne att ta kontakt med närmaste akutmottagning. Vilket hon alltså redan gjorde i går kväll; Kss! Och blev hemskickad med svar att besvären berodde på den gjorda lp:n.
Hon har ringt sjukvårdsrådgivningen och de sa mycket bestämt till henne att ånyo söka akut hjälp, de hänvisade till Örebro eller Alingsås!
Nu började vi bli allvarligt oroade och hon talade om att hon inte KUNDE åka så långt, att hon bara är här på semester och ska åka hem i övermorgon. Att hon bara ville ha ett tillförlitligt svar på vad den svåra yrseln kan bero på. (Hon går alltså här och håller sig i väggarna).
Det slutade med att de tiggde och bad att hon åtminstone skall uppsöka vårdcentralen Töreboda för en ytterligare kontroll. Och där får vi inte tag på någon! Egon har nu åkt dit personligen för att övertala en läkare att titta till Annelie.
Hur bra sjukvård har vi här i länet? två olika läkare här har undersökt henne, en sa: kristallsjuka, en annan sa: sviter efter lumbalpunktion, de två neurologer som tidigare undersökt henne sa: åk omedelbart till närmaste akutsjukhus. Sjukvårdsupplysningen talar om att Kss begick ett allvarligt misstag i sin bedömning i går och hänvisar till Öronmottagningen Kss som talar om att de inte kan ta emot Annelie utan remiss från akuten!!!
Det är jättesvårt att försöka inte visa sin oro, men jag är allvarligt oroad. Något är helt uppenbarligen fel och neurologerna i Gävle som tidigare undersökt henne är också allvarligt oroade.
Det är verkligen inte lätt med vuxna barn. Hade hon varit liten så hade jag farit land o rike runt och pistolhotat läkare om de inte kunde komma med en ordentlig förklaring och hjälp!!
Nu kan jag ju inte tvinga henne att omedelbart åka till Örebro, hur gärna jag än vill.
Istället säger hon som Ingemar: "hade jag inte åkt in till Bollnäs sjukhus för att kolla min onda arm så hade det inte blivit så här. Man kan inte närma sig ett sjukhus för då blir man sjuk!!!""
Jag VET att det inte är så, men jag litar ändå inte riktigt på sjukvården, speciellt inte här i länet. Vi har faktiskt varit med om för mycket incidenter för att helt kunna lite på vårt eget sjukhus.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0