Pratar man svenska får man på käften!!!

Det är numera paroll i Finland efter Sannfinländarnas jordskredseger. Ett annat av deras förslag är ju att skippa undervisning av svenska i finska skolor.
För många många år sedan hade jag sällskap med en finlandssvensk. Hans namn var helt svenskt och han kunde bara den finska han fått lära sig i skolan. Han bröt inte ens på finska utan talade klockren svenska. Så flyttade han med familjen till Sverige och där fick han heta finndjävel från första dagen till sista. (Han är numera död). När vi var i Finland på semester så fick han heta svenskdjävel!. Detta är dock ca 43 år sedan och jag har ju trott som den naiva idiot jag är att saker och ting blir bättre ju mer information folk får. Glöm det, glöm Europaunionen, (som även Finland är medlemmar i) glöm solidaritet, glöm att vi behöver olika, glöm allt som är bra, för nu kommer det en fårskock som förordar både in- och utbördes krig och hyllar samma falska ideal som självaste mr Hitler ägnade sig åt för 60 år sedan. Man orkar inte ens bli mörkrädd!
Uppenbart finns numera behov av att beväpna sig, inte bara mot elverksdirektörer tydligen!

Kommentarer
Postat av: Johnb

Som finlandssvensk kan man bara skratta åt aftonbladets fantasifulla inlägg! Har endast 1 gång under mina 32 år fått en negativ kommentar pga min finlandssvenska och det var i Stockholm! Bor i en kommun där 3,9% har svenska som modersmål och pratar svenska dagligen på allmän plats!

2011-04-19 @ 19:07:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0