Nedkommen från nyheterna.

Otroligt skönt om Libyen slipper diktatorn och kan enas om demokrati, vilket inte verkar vara en självklarhet?
Jag såg bara bråkdelar av minnesceremonin i Norge i går, men rördes till tårar över hur starkt detta folk är, hur dom vågar att säga; vi bemöter detta med kärlek. Räcker det inte till så blir det bara mera kärlek. De har har en så otrolig kris, jag vågar jämföra detta med NewYork den 11 september- för i Norge var det selektivt riktat mot friska, kloktänkande unga människor-det är en sådan stor sorg för det var ett uppväxande släkte medmänniskor som tänkte i solidaritet och mångfald.
Tänk er: finns verkligen en tro på att intelligens och kompetens enbart sitter i ljust hår, blå ögon, protestantisk tro, nordiskt medborgarskap och europan? Det är riktigt sorgligt om någon kan tro på detta. Riktigt sorgligt. Jag är inte längre troende, tvärtom, men jag har tagit med mig vissa bra saker: tio guds bud som jag tycker är synnerligen rättvisande samt Jesus predikningar om allas lika värde-tänk på skökan i Templet. Tänk efter. Är det verkligen värre att dölja sitt hår med slöja än med luvor som ungdomarna gjorde i Göteborg vid Sveriges eu-ordförandeskap? Är våld och mördande den väg vi ska gå för att få en bra värld? Är det demokrati att låta SD demonstrera mot mångfald? Eller att låta fanatiker som Breivik få frodas med likasinnade via internet?
Det här lider jag verkligen av och kallar för inkompetens eller ren skär slöhet. Så vitt det inte är högerextremistiska krafter som nått mycket längre än vad folk fattat?
Norge: jag högaktar er och det sätt ni skött detta hemska på. Jag högaktar alla reportrar som också skött sig föredömligt och framförallt högaktar jag norska regeringen med en otrolig statsminister på plats hela tiden, jag högaktar alla norrmän som verkligen stött, vågat, hjälpt, lyssnat, sjungit, gråtit, visat en otrolig styrka och samarbetsvilja. Jag skulle gärna vilja ha en stor varm glömmande famn till alla de föräldrar och andra sörjande som nu gråter i natt av saknad och pinande minnen. Men jag har bara ett medblödande hjärta, mina tankar på er dag och natt!
Ni kommer att göra världen mindre hård och mer kärleksfull och ni kommer att visa alla andra!!!!!
Starka, modiga, känsliga, ärliga och tåliga! All heder åt er!

Kommentarer
Postat av: Joysan

Så himla bra skrivet! Jag håller med om vartenda ord! Puss

2011-08-23 @ 12:30:51
URL: http://minipiglet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0