Onsdag morgon.

Soligt men aningen kyligt. Jag har blivit väldigt pussad på nu på morgonen och fortfarande är det lite problem med att skriva eftersom Daisy vill fortsätta pussas. I fåtöljen ligger Hjärtat och verkligen blänger :) Övriga djur är ute och springer tack och lov annars med det tredje världskriget :)
Ja tack så mycket Ewa, vi hade tänkt att komma och tycker det ska bli kul. Ett problem vi har är alla de tre kattorna för Joy åker på semester i kväll. Men vi hade tänkt att de skulle kunna klara åtminstone ett dygn själva, det finns ju inomhus för dem att ta skydd i, men jag tror jag ska be Roger åka upp en gång i alla fall. Hör av mig om tider.
Det var ju tråkigt Jenna att ni missade, men det var inget tal om telefon eftersom det var bara en dag kvar. Det blev helt bestämt att ni skulle komma och äta med oss alla och att du skulle ta med dina handlingar för jag skulle hjälpa dig att överklaga. "Vad skönt", sa du, "då får vi mer tid än i dag och så får jag iväg min överklagan". Det är ju tråkigt på flera sätt, nu hinner du väl knappt inte med att överklaga misstänker jag, men något missförstånd var det verkligen inte.
Idag MÅSTE det bli penseln + den vanliga tvätthögen som växer sig så hög varje sommar så jag tror att den med får extra näring.
Återkommer.
Lyssnade för ovanlighetens skull på radio. Det är verkligen inte ofta förekommande, jag brukar alltid lyssna på talböcker. Men nu skulle jag riva lite mattrasor akut och då höjde jag ljudet på radion. Det var en intervju med Alexandra Pascalidou (hoppas stavningen är riktig) och hon hade mycket vettiga åsikter om rasism. Hon bör ju veta vad hon talar om eftersom hon personligen varit utsatt för fysiskt hot, intrång i sin bostad m m. Den som inte vet vem hon är så kan jag berätta att hon härstammar från Grekland, alltså ett eu-land, och kom hit för ganska många år sedan om jag inte missminner mig. Arbetar som journalist, artist m m.
Kontentan av intervjun var att att man måste försöka avetnisera sitt vardagliga tal och massmedias vardagliga budskap. Det är ju så att det människor arbetar med är ju inte alls beroende på vilket land de kommer ifrån? Det måste ju vara totalt ointelligent, rent ut sagt korkat, att tro att intelligens och kompetens sitter i hud- eller hårfärg? Eller för att ta fler steg: sitter i tron, eller i sexualiteten? Det allra mest korkade måste ju vara att tro att könet har påverkan på intelligens och kunskap.
Hon sa, som jag alltid sagt, rasism är inte alls en typisk svensk, fransk eller amerikansk företeelse. Det existerar överallt, precis överallt och den största orsaken är faktiskt rädsla, dålig kunskap, låg eq, låg iq. Ett mycket bra exempel på den här dumheten är ju de " blattar" som lyckas, tex Zlatan med många flera. Plötsligt hyllas dom som supersvenskar, det framgår överallt att de är svenska hurdan färg de än ha på hår och hud.
Låt oss ta till oss den kultur de har med sig och bjuder; dans, mat, historia, konsthantverk , sunt förnuft med mycket mer. Låt oss ha förmånen att leva i ett mångkulturellt samhälle med många många olika människor och många många olika åsikter. Låt oss också lägga till att vi själva har en del svenska brottslingar och Norge fick ju sin megamördare i det tragiska som hände. Alla som anser att de är bättre människor än vissa andra och saluför sin åsikt är ju verkligen delaktiga i det som hände i Norge. Samtliga främlingsfientliga partier och deras supportrar har varit med och bäddat den här situationen och borde få ställas till ansvar! Så gör man ju i de fall muslimer har begått brott, så vari är skillnaden?
Nog med allvar för den här timmen :)
Alla kan ju inte vara så rika att de har en alldeles egen "blatte" i familjen, men i vår vänskapskrets finns det många fler som har det lika bra som vi. En del har det ännu bättre! De har både barn och barnbarn. Jag ska visa när jag sorterat upp mitt bildbibliotek på några tusen bilder.
Ha en bra kväll!

Kommentarer
Postat av: Jennie

ne det var väl inte det från erat håll då!!!

Ni har mitt telefonnummer om ni vill prata någon annanstans än på internet... ha det så bra!

2011-08-19 @ 10:52:25
URL: http://jedimi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0