Androgyn?

Kunskapskanalen visade ikväll en dokumentär som ställde mycket rätt upp och ned, men också ställde mycket rätt!
"Mitt tvåkönade äventyr".
En dokumentärfilm av en flicka som föddes som både man och kvinna.
Vet ni!
Jag skäms som en hund! Men jag har aldrig vetat om detta, aldrig vetat att det här fanns, framförallt inte alls förstått! Jag har väl hört ordet androgyn, likväl som ordet hermafrodit eller/och det vanligare (om jag förstått saken något så när) transvestit. Men jag har väl aldrig någonsin funderat på det eller ens förstått den riktiga fysiska innebörden. Det har väl blivit något som standup-komiker lyckats bra med :(.
Första gången jag överhuvudtaget förstod NÅGOT (tala om enfald eller enfald? eller kanske fördomsfull eller kanske okunnig?) var när jag såg filmen Livet är en schlager, Jonas Gardell författare, Helena Bergström huvudroll och massor med dåligt kritikeromdöme. Och jag fick en chock, den var väl inte ytlig? den sa så himla mycket? den berättade saker som jag kanske inte velat veta, men behövde veta!!!
Ungefär så. Att inte veta blir fördom. Att tro blir religion. Att leva är att veta, ändå älska, ändå tro på det man älskar.
Ibland blir livet så blandat att man liksom måste andas och tänka för att klara sig igenom. Just nu:

Mina barns blandade väl och ve (de kommer aldrig att bli vuxna, men det vet de inte om!)

En bok som jag fick med en väldigt fin hälsning och som är precis så bra som jag väntat: det som vilar på botten-
Varg Gyllander, jag ska inte säga annat än: Läs den! Och läs hans övriga! somliga linor brister och så- bara betydelsefulla dör- bara titlarna tycker jag säger ett som annat.
Det blev dagens positiva och energigivande.

Så lyssnar jag f n på Jens Lapidus (lånad talbok) och blir så rädd! Lever vissa människor så här, är det här det språk man ska tala, är detta vad man ska leva för; rutor på magen, cash i fickan, snö i näsan? Jag ska inte ens vidröra alla andra begrepp som hur man lever i ett fängelse inom eller utom gallret, hur man "älskar" "äter""jobbar" eller annat ovidkommande :).

Trots detta känner jag glädje ikväll därför att rapporter från Karolinska har varit bra, därför att det varit en fin vårdag, därför att alla mina nära och kära lever! Jag vågar inte tro på rapporter från Japan och Libyen, men jag vågar hoppas!
God natt alla människor!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0