Storkok på vedspisen!

Det tycker jag verkligen är roligt! Jag har alltid gillat att göra mycket av samma, lagar jag ändå mat vill jag gärna göra minst ett familjemål extra att stoppa i frysen. Städar jag så vill jag skura rejält och helst möblera om också :) till käre makens stora förtret för han är precis tvärtom. Han kan skära en bit av en fläskfile och lägga resten i kylen för att i ordningsställas nästa dag? Vilket jag tycker -----om.
Nåväl, idag har det varit rotsaker som gällt. Rostat i ugnen och soppa på vedspisen, faktiskt tillsammans med ett höns! Det är inte så att jag stormgillar höns, men om man långkokar det med mycket kryddor så blir det en fantastisk buljong. Själva hönan får man göra någon form av stuvning eller gratäng, eller ja! något som döljer hönssmaken :) Allt detta är bara fakta.
Nu börjar vi det stora gnället: Varför i glödheta h.....e finns det aldrig något bra framdelskött att köpa längre? Vad är det som fel? Sitter galna ko-sjukan i framdelen kanske? Alltså: det finns otroligt mycket god mat, många bra recept baserade på högrev, märgpipa m m. Problemet är bara att det går inte att få tag på råvaran längre. Om någon vänlig människa sitter inne med kunskap om var felet ligger, hör av er till mig så jag kan förstå skälet. För det kan absolut inte vara att folk inte har tid eller ork numera, koka kött och smaksätta kräver visserligen tid, men det är ensamtid. Köttet sköter sig så gott som ensamt och kan stå och koka i godan ro ena dagen medan vi äter vår middag. Nästa dag är det bara att krydda och värma eller göra vad man vill. Enkelt, gott och faktiskt t o m ganska nyttigt, speciellt om man jämför med färdigköpta hamburgare med ugnspommes till, blä:((
Ok! Slut på gnäll.
Vi har gjort storverk idag. Städat logen och kört in husvagnen, det kändes verkligen bra i höstregnet. Nu har vi satt in avfuktare och i vår blir det dags för att lägga ny tätning med benägen hjälp av Bengts Husvagnsservice!! Det företaget är värt sin vikt i guld och mycket duktiga på husvagnsservice :))). Återkommer med bilder.
Ha en skön kväll tillsammans mot bröstcancer!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0