En vanlig måndagkväll.

Först såg vi då nyheterna och rapporterna från Syrien. Därefter hur man hittat en man mördad och lagd i bagage-utrymmet på sin egen bil , m m m m.
Så följde ett program som heter Sommarpratarna och som vi tittade på förra veckan av en ren tillfällighet medans vi väntade på Torka aldrig tårar utan handskar. Och det var ju ett halvbra program så ikväll tittade åter igen på det medans vi väntade på det tredje och sista avsnittet av Jonas Gardells sannskildring. Och plötsligt fick vi en timmes sannskildring till: Gina Dirawi, en svensk flicka med palestinskt ursprung och med muslimsk religion. Hon berättade om hur det var att vara en människa med palestinskt utseende och DESSUTOM muslim. Hon började gråta när hon berättade och det var så oerhört starkt att höra en 21-åring, född och uppväxt i Sverige, vara så oerhört illa behandlad och utstött- totalt utan egen förskyllan. Med runt bordet satt dessutom Jan Sherman, född jude, Gudrun Shyman, vänstermänniska i kvadrat, en kvinnlig författare som bodde i Tansanya och jagade buffel halva året samt till sist också en byggnadsantikvarie. Hela programmet blev så otroligt starkt så att det liksom kändes fysiskt. Och därefter skulle vi då få se Torka aldrig tårar utan handskar. Alltså jag har gråtit denna kväll så ögonen känns helt igensvullna. Och jag har förbannat, hatat och gråtit. Att människor bara KAN göra varandra så himla illa?  Hur är alla bög- och islamfobier egentligen skapta? Det känns som om de tillhör en helt annan sort, jag förstår helt enkelt inte hur man kan tänka som dom, hur man klarar att sova på natten när man vet att man hyllar våld, rasism, förakt och hat av värsta kaliber?Att vi glömt Hitler- jamenvisst, det är ju urgammalt. Men vi har också glömt John Hron, 14-åringen som blev totalt söndersparkad av nazister, alla som har blivit slagna, spottade på och t o m dödade därför att de är homosexuella? Jag skulle kunna rabbla i oändlighet, listan på offer tar aldrig slut.......
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Längesen men nu tittar jag in. Hur har du missat detta program? Sommarpratarna! Enormt starkt program det går att lyssna på alla program via dator/mobil via svt och sedan följa dem när de samlas runt bordet. Jag kan rekommendera flera att lyssna på Anja Pärsson, Tomas Ledin, Babben, Henke Larsson. Rekomenderas, jag har gjort det i flera år kram S

2012-10-23 @ 02:31:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0