Gruvdrift?

Först vill jag säga att Janne Josefsson inte är min favorit. Min åsikt är att han vinklar programmen utifrån vad som betalar sig bäst......
Men när det gäller gruvdrift så har jag alltid haft en sådan här ryggmärgsvarning: hur många j......a hål kan borra i det här gamla jordeländet? Gruvdrift=rovdrift, gasdrift=rovdrift, oljedrift=rovdrift. Det är de etablerade hålen, till detta kommer numera jordvärme och bergvärme. Fler finns givetvis, men jag är tyvärr inte så kunnig. Eller tack o lov! Är man mer kunnig så far man ännu mer illa .....
Jag tänker mycket och gärna på mitt lilla barnbarnsbarn: Signe!
Skulle så gärna vilja lämna ett arv till dig: oförstörd natur, oförstörd miljö, oförstörd värld. Jag skulle vilja överlämna kunskaper som människor haft förr, vetskapen om att teknik inte alltid är av godo, och självklart vissheten om att alla människor har lika värde. Lilla gumman, jag skulle så gärna vilja berätta för dig om världens historia: om alla krig, all ondska, Ådalen-31, andra världskriget..... hur mycket hemskt och negativt som helst! Men jag skulle berätta ur det perspektivet att man slutar göra så, att man lärt sig av historian, att man faktiskt vill förbättra världen!
 
 
Lilla lilla gumman, hjärtat värker av stolthet och kärlek.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0