En av mina mest efterlängtade dagar under året: Första april!

Dessutom en härligt solig och klar dag, dock lite kylig. Idag har jag gjort klar verandan för målning-det är inte så mycket, dörr o fönsterfoder ska målas, vi har tyvärr lätt för att glömma små detaljer när vi gjort färdigt det stora :) Så har jag ju också jobbat med Återbruk i stor form. För minst 25 år sedan köpte jag överkast i indiskt bomull på Ikea. Jag minns priset med välbehag: 19,90 kr styck! Jag köpte fyra stycken (till enkelsängar) varav jag använde två stycken till gardiner vid altandörren och två sydde jag ihop till en bred och tjock hängmatta som jag hade virkat bred spets till. Sedan när vi några år senare flyttade upp vårt sovrum till övervåningen så sydde jag ihop de båda gardinerna och så blev de ett dubbelsängsöverkast som vi använde i många år. Dock hände sig detta att käre maken gick i sömnen som vanligt - men! det blev så mycket farligare en trappa upp. Efter att han en natt föll nedför trappan, huvudstupa och höll på slå ihjäl sig så flyttade vi ner igen, men då hade vi bott däruppe i minst 10 år. Nu förvandlades dubbelsängsöverkastet till två enkelsängsöverkast och så fick de sin givna plats i husvagnen. Men i år har vi breddat våra sängar i husvagnen och behövde därför överkast med kappor på. Alltså Lilian! Tack för sällskapet vid Erikshjälpen i tisdags, när jag köpte de ljusa gardinerna i indisk bomull. De två har nu blivit isärklippta och hopsydda på längden, rynkade och monterade på de gamla överkasten. Detta måste väl bli nästan rekord i återbruk, eller?
 
 
 
Efter Erikshjälpen på Orient Palace förra tisdagen!
 
Nu är det alltså snart invigning av den nystädade och nysydda gamla husvagnen, det är massor med återbruk här :)
Idag föll domen över den 61-åriga kvinnan som kastade en tårta i ansiktet på nazistledaren Åkesson. Som väntat fick hon ju en hård dom; två månaders fängelse + ett antal tusen i böter. Dels är hon ju kvinna, dels gammal, dels har hon ju inte begått våldtäkter, pedofili eller annat nazivåld- så man förstod ju att domen skulle bli hård.
Vi kunde ju beskåda vårt rättsväsendes högsta styrande i samband med dokumentären om Sture Bergvall: 
justitierådet i Högsta domstolen, Göran Lamberz. Efter den dokumentären tappade jag fullständigt mitt förtroende för rättsväsendet och det har inte återkommit efter de senaste årens uppmärksammade brist på domar i våldtäktsmål, kvinnomord m m. Är man brottslig så hamnar man inför rättegångsskranket, men det är fördel i slutändan om man är svensk man och eller nazist :(
Men det var inte bättre förr. Läser just nu en bok som heter Röd Måne och gestaltar en kvinnas liv omkring åren 1670. Fy farao vad illa ute en duktig kvinna var då, speciellt om hon var lite läkekunnig. Så LITE bättre har vi kvinnor fått det, åtminstone i Sverige. Men det känns långt kvar till riktig jämställdhet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0