Har vaknat aningen tidigt :(

beror antagligen på att jag äter stöd-dos Cortison just nu. Men i gengäld blir jag fort bra, orkar så mycket mer och allting blir mycket roligare :)
I kväll har Josse varit här. Vi fikade, pratade och planerade. Min fina Josse<3
Senaste veckan har jag läst en bok skriven av advokaterna Lena Ebervall och Per E Samuelsson. Den heter
Mördaren i folkhemmet och är en mycket mycket skrämmande läsning. Men jag anser att ALLA borde läsa den.
 
Den handlar om Olle Möller. Mannen som råkade ut för det värsta justitiemord som varit i Sverige. Värre än Sture Bergvall - för Bergvall hade ju åtminstone gjort några brott innan han blev utpekad som massmördare.
Olle Möller hade inte rört ett finger på en enda människa, ändå dömdes han för inte mindre än två mord och det var på snudd att han även dömdes för ett tredje!
Boken är upprörande kritisk mot det svenska rättsväsendet - vilket jag också är och varit en längre tid. Men den här läsningen ljuter inget vatten på min brasa, snarare bensin!
Hur-jag frågar HUR i helvete kan en sådan här sak få hända i vårt land? Och hur känner sig de människor som faktiskt nästan lynchade honom och som dessutom LJÖG ihop det ena vittnesmålet värre än det andra? Och hur känner sig de som genomförde den största påhittade rättegången i svensk historia? Så klart, alla lever inte idag och det gör ju inte Olle Möller heller. Om man nu kan kalla hans liv för liv? Det som skulle ha varit hans liv stal ju den svenska polisen och det svenska rättsväsendet :(
Den här boken är skriven i skönlitterär form vilket gör att man får en bra insikt i hur det kändes att vara Olle Möller! Men det är inte den första boken som ger en rätt bild av vad som hände, det kom redan
2011 en faktabok vars författare granskat Olle Möllers fall i detalj och kommer med full upprättelse.
"Olle Möller och orättvisan" heter den och jag tänker läsa den med.
 
I år utkom boken "Olle Möller och orättvisan. Olle Möller dömdes för att ha dräpt den 10-åriga flickan Gerd 1939 och för att ha mördat Rut Lind 1959. Få rättsfall har varit lika omdiskuterade som dessa. 
Henry Sidoli ägnade över 15 år av sitt liv till att samla material om fram för allt Gerd-fallet.

Sidolis bok är ett journalistiskt storverk som bara kan jämföras med Per Lindebergs "Döden är en man". Sidoli insjuknade en tid före "Olle Möller och orättvisan" skulle ges ut och avled 1997. Sidolis dotter och hennes man har nu sett till att boken som påbörjades 1981 slutligen kunnat nå de stora skaror av kriminalintresserade som alltid undrat vad som är sanningen med stort S om Olle Möller. Men boken är inte bara viktig för de som är intresserade att tränga bakom den snuttifierade rapporteringen om kriminalfall som vi erbjuds av media utan betydelsen av boken är större än så."
 
Det skulle vara väldigt intressant att få veta vad som händer när sådant här kommer fram. Vad händer med familjen - får man någon form av offentlig upprättelse? Vad kommer att hända med Sture Bergvall exv?
 
Mina erfarenheter pekar tyvärr på att det inte händer så mycket alls. Ingen är så intresserad av att få veta hur det gått för människor utsatta av folkhat och ett rättsväsende som är grundat på ren och skär rasismen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0