Torsdag kväll 17 juli 2014

En lika fantastisk kväll som det varit i stort sett sedan mitten på mars! Det är inte klokt vilken otrolig vår och sommar vi haft!!!!! Så varmt och så mycket mycket sol så det känns nästan onaturligt. Okej, jag vet att vi har haft en väldig tur med vädret i år, jag vet att ostkusten haft det helt annorlunda, jag vet att det varit flera riktigt otäcka åsk- och trombväder och jag tycker synd om alla ni som drabbats. Vi har ju själva varit med om det ett antal gånger - men i år har vi verkligen haft så fint väder att hälften kunnat räcka :) Istället har vi ju fått vattna otroliga mängder varje dag (tur att man har egen djupborrad brunn, den förra hade aldrig räckt till) :) Bara till altanen går det åt ca 24-30 liter vatten varje dag, enbart på insidan. Utsidan och resten av trädgårdsland, rabatter och krukor slukar det tredubbla. Tacksam är jag för att vi har vatten, vackra blommor, strålande sol och lite ork kvar både till bevattning och att glädjas. Ogräsrens och sådant orkas inte med och känns inte lika viktigt. Glädjen är viktigare. Bara en sådan sak som vår vackra frukost varje morgon: alltså frukost på altanen sedan i början på april - varenda, varenda morgon! Oh vad det känns mysigt att få starta en dag på det viset, speciellt för oss frukostmänniskor :) Så ska vi ju inte tala om alla trevliga långa ljusa och varma kvällar! Huset fullt med mysiga gäster, trevligt prat, trevligt spel och icke minst god mat och dryck. Men bäst har varit att få sitta ute (nästan alltså).
 
 
Frukost som vanligt :)
 
 
Ni kommer att hinna bli riktigt rejält trötta på denna gamla fuchsia, men den är så fiin!
 
Ikväll när jag stod och drack vatten vid diskbänken så upptäcker jag att en av mina små älskade krukväxter i köksfönstret har börjat blomma? Men? Den lilla slingriga växten med små blad är ju över tre år gammal? Den fick jag ju av Ruth Bredin sista nyåret hon levde och den har aldrig blommat förut. Jag fick fyra sticklingar och jag har nogsamt alla fyra kvar, två i köket och två i verandan. Och jag är väldigt förtjust i alla fyra. Idag fick jag förklaringen till mina känslor - det är små porslinsblommor!!!! Små hoyor, troligen två olika sorter för de ser inte riktigt likadana ut. Jag som verkligen älskar hoya och försöker köpa så fort jag ser någon ovanlig! En mycket fin hälsning från en fin människa som tyvärr inte lever idag.
 
 
Se det vackra beviset :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0