God morgon allihop!

Ok! Av någon anledning så har texten ändrat sig igen :( Precis som det långa inlägget jag skrev i går kväll bara försvann, hälften av det? 

Och nu tänkte jag berätta om lördagens debatt i det här huset. Och då tänkte jag börja med ett uttdrag från Nationalencyklopedin, alltså liksom en faktaruta. Och troligen var det därför texten blev som den blev.

feminism

feminism (franska féminisme, av latin fe´mina 'kvinna'), ursprungligen ett nedsättande ord; feminist var en person som inte anpassat sitt beteende till de förhärskande könskonventionerna (jämför feminisering). Ordet lanserades som benämning på kvinnosakskamp vid den internationella kvinnokonferensen i Paris 1892. Det avsåg då framför allt lika rättigheter, inte minst i ekonomiskt hänseende.

LISBETH LARSSONULLA MANNS

Feminismen i Sverige

I Sverige introducerade Frida Stéenhoff termen i föredraget "Feminismens moral" 1903. Vid denna tid hade feminism inte någon specifik innebörd i Sverige. Det kunde både beteckna en allmänt positiv inställning till förbättrade villkor för kvinnor samt en kvinnopolitisk hållning som inkluderade såväl ..

Det här är alltså vad feminism egentligen handlar om. Det är MIN bakgrund och inställning och har alltid varit det även om jag aldrig avsiktligt tagit öppen ställning och gått in som medlem någonstans för att kriga för feminism.

Så i lördags fick jag veta att min yngsta dotter Joy och mitt barnbarn Josefine har en helt annan syn på ordet feminism med en helt annan innebörd och då blev jag riktigt förskräckt. De har alltid fått intrycket att feminister är kvinnor som vill bråka, hitta på nya genus, hacka på män för allting, aldrig på något sätt visa sig kvinnliga - onyanserade politiskt m m. För DET kan väl ändå inte stämma? OM det stämmer så måste det ju alltså vara min generation och mina äldsta döttrars generation som gett de yngre den här bilden?

Orsaken till diskussionen var givetvis Blondinbellas officiella ställningstagande som jag dissade helt och hållet, men som tjejerna och Stefan tyckte var helt i sin ordning: var och en har rätt att uttrycka sin åsikt enligt vårt lands demokratiska lagar. Vilket jag ju inte alls kan förneka eller ens vill förneka, jag bara hävdar och gör så fortfarande: är man offentlig person så måsta man ta ansvar för HUR man framför sina åsikter och FÖR vilka!  Hur som att diskutera är alltid roligt, det är alltid kul att höra olika åsikter-men det är väldigt frustrerande när man känner att man inte klarar att göra sig förstådd :(

Det här var inte alls det jag skrev i går kväll :) Inte ens i närheten.

I går kväll var jag precis som nu, lyrisk av glädje över den helg som varit, all glädje, all gemenskap, allt samarbete, alla olika diskussioner, all kärlek, allt skoj och att vi får världens finaste kök som resultat av detta? Det känns nästan osannolikt, men är helt sant.

Tack allra käraste ungarna mina, varenda en <3 Vi har nog fått mottaga den finaste gåvan som finns, så känns det!

Josse o Robert! Vi hade ett antal gäster här i går som ville kika. Alla blev djupt imponerade av köket och av kaklet :) Att vi går och myser och lyser är ju helt ok, men att andra kom hit och blev inspirerade är ju en extra bonus. Ni är jätteduktiga!

Joy o Stefan! Som ni klängt omkring och målat på de mest oåtkomliga ställen är guld värt, vi hade helt enkelt inte klarat av de ställena. Och nu, efter 9 dagars jobb med köket och ungefär lika mycket kvar (finlir alltså) så är jag både glad och inspirerad efter er insats, istället för att vara helt slut och knappt vilja ta i det som finns kvar :)

Att vi därtill haft hur roligt som helst tillsammans med en stor del av den Stora Familjen är Bonus av Hög kvalitet!

 
 
 
 
En pytteliten efterbild eftersom det är inte är klart än, ville bara visa kaklet :))
Nu fortsätter vi!
 

Kommentarer
Postat av: Robin

men vad ljust å fint de blir!:)

Svar: Ja Robin, vi kommer att få gå med solglasögon :)
Siw Gustavsson

2014-03-10 @ 11:52:25
Postat av: Anonym

Det blir såååååå fint! Duktiga ni!

2014-03-10 @ 22:53:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0